fredag 16 december 2011

Jag hade två lektioner med symmetri för min 2-3a. Det var väldigt uppskattat. Jag visade först en powerpoint-presentation som beskrev symmetri och spegling och de fick själva dra symmetrilinjer i figurerna på tavlan. Eftersom det snart är jul fick eleverna efter genomgången klippa tomteparader. En väldigt lyckad aktivitet och när jag vid det andra undervisningstillfället frågade vad symmetri betydde så hade de väldigt klara svar på det. En kort stund innan jag började första lektionen kom jag på att jag kanske skulle vika papprena åt dem innan så att inte själva vikandet skulle bli den stora utmaningen. Det visade sig vara helt rätt tänkt då flera av dem hade stora svårigheter med detta när de skulle testa själva.
Så här kan en tomteparad se ut innan man hunnit förglägga den:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar